مکمل های ورزشی، فواید و مضرات آن ها

آیا مکمل های ورزشی مضر است؟ آیا مصرف آنها ضروری است؟ آیا مکمل ها عوارض دارند؟ و… سوال هایی است که خیلی از ورزش کاران درگیر آن هستند که یا مکمل استفاده کنیم یا نه اما چیزی که کاملا مشخص است این است که مکمل های ورزش همان طور که از اسم آنها پیدا است، مکمل هستن یعنی تکمیل کننده رژیم غذایی ما و به ما در جهت رشد و پیشرفت کمک می کنند اما مکمل ها معجزه نمی کنند، بلکه صرفا کمکی دردناک رژیم غذایی ما هستند.

مکمل های ورزشی

خیلی از مربی های رشته های ورزشی مختلف از جمله بدنسازی تاکید بسیار زیادی بر استفاده از انواع مکمل ها غذایی دارند. در این باره باید گفت بدن هر فرد بسته به فعالیتی که می کند و هدف گذاری که دارد نیازمند رژیم غذایی سالم در اولویت اول و سپس تمرین اصولی است اما مکمل ها نیز در این بین میتوانند کمک بسیار زیادی به ما بکنند، به طور مثال فردی با وزن 70 کیلوگرم که ورزشکار هم هست قصد در افزایش وزن و توده عضلانی خود دارد و به او مکمل های بسیار زیادی توصیه میشود اما کسی اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی برای افزایش وزن به فرد نمی دهد و فرد پس از مصرف حجم بالایی از مکمل به نتیجه دلخواه نمیرسد ولی فردی دیگر با همان مشخصات با رژیم غذایی مناسب و مکمل ها در حد نیاز بدن به نتیجه ای مطلوب میرسد. اما سوال پیش می آید از کجا باید نیاز بدن را متوجه شد در این زمینه فرد حتما باید مربی داشته باشد تا نیاز های بدنش مشخص و بسته به نیاز تمرین، تغذیه،مصرف مکمل داشته باشد. اما به طور کل میتوان گفت هر فرد عادی در روز نیازمند 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن خود است، فرد ورزشکار با هدف تثبیت وزن 1.2گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم از وزن خود و فرد ورزشکار با هدف افزایش وزن 2.2گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم از وزن خود است . در زیر چند قلم از مکمل ها را معرفی میکنیم .

پروتیین وی

مکمل پروتئین وی یک مکمل با ارزش مالی و غذایی بسیار بالا است که از یکی از دو نوع پروتئین موجود در شیر است.و سرعت جذب آن بسیار بالا است و حاوی آمینو اسید های مختلف است و میتواند در رژیم غذایی بسیار مفید و موثر باشد پروتئین وی انواع مختلفی دارد که بستگی به خلوص آنها دارد و هر چه خلوص مکمل بیشتر باشد قیمت آن هم بیشتر است.پروتئین وی ایزوله: خالص‌ترین نوع پروتئین وی ،پروتئین وی کنسانتره: زیاد خالص نبوده و چربی و لاکتوز بالایی دارد ،پروتئین وی ترکیبی: ترکیبی از ایزوله و کنسانتره

کراتین

ترکیبی است که به صورت عادی در عضلات موجود است . در برداشتن وزنه در عضلات تاثیر مثبت اعمال میکند .هدف استفاده از کراتین برای افزایش سایز عضلانی ،قدرت و عملکرد در ورزشکار است.

آرژنین

آرژنین یک آمینو اسید غیر ضروری است که در بدن تولید نمیشد و باید با استفاده از رژیم غذایی تامین شود .و باعث گشاد شدن عروق و خونرسانی بیشتر حین تمرین میشود به ویژه در ورزشکاران رشته های هوازی .آرژنین در بسیاری از پروسه های فیزیولوژیک مربوط به ماهیچه ها نقش ایفا می کند .این پروسه ها شامل افزایش هورمون رشد ،پاکسازی رادیکال های آزاد از خون ،بهبود عملکرد سلولهای عضلانی ارتقا سطح سیستم ایمنی بدن است
مکمل ها بسیاری در دنیای ورزش وجود دارد که نام بردن همه آنها و توضیح دادن در مورد آنها بسیار زمان بر است . پ در مطالب بعدی سعی در معرفی بیشتر مکمل ها داریم .

مضرات مکمل های ورزشی

در مورد عوارض مکمل ها باید گفت که اگر در دوز ها کنترل شده و زیر نظر مربی استفاده شود عوارض زیادی ندارند .و اما نکته پایانی مکمل ها در ورزش ها نقش کمک کننده به ما را دارند پس موقع تهیه آنها متوجه باشیم که مکمل ها معجزه نمی کنند صرفا کمک میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *