مسابقات اتومبیل رانی و اصطلاحات رایج در این مسابقات

مسابقات اتومبیل رانی یکی از مهیج‌ترین مسابقات ورزشی است که سالانه در گوشه کنار جهان میلیون ‌ها نفر را به خود جذب می‌کند. این مسابقات هیجان انگیز در چند بخش مختلف با عناوین گوناگون برگزار می شود که هر یک جذابیت خاص خود را دارد. مسابقات فرمول ۱، دریفت، نسکار و … هرکدام قوانین و جذابیت هایی بسیاری به همراه دارند که هرساله دیدگان میلیون ها نفر از سراسر دنیا را معطوف به خود می‌کند.

مسابقات اتومبیل رانی و اصطلاحات رایج در آن

اولین کاری که باید بکنید، این است که گواهینامه شرکت در مسابقات اتومبیلرانی بگیرید، به این منظور می بایست دو دور مدرسه‌ مسابقه را به پایان برسانید. اگر خودروی مسابقه می خواهید، می‌توانید یکی را کرایه کنید، البته این که خودروی مسابقه ندارید و می‌خواهید گواهینامه رانندگی مسابقه بگیرید، خودش جای سوال است! با این حال، کرایه چنین ماشینی، هزینه‌ای حدود ۲ هزار دلار برای شما خواهد داشت. همچنین هنوز هم سر حرف قبلی‌ام هستم و می‌گویم که این ماشین کرایه‌ای شما را به جایی نخواهد رساند.

سازماندهی در باشگاه مسابقات

اول از همه باید گفت که به هیچ وجه از ماشینی که تمام پول آن را پرداخت نکرده‌اید، در مسابقه استفاده نکنید. دلیل آن را کاملاً نمی‌توانم توضیح دهم، ولی کاملاً واضح است که در یک رقابت جدّی در پیست مسابقه نباید با اتومبیلی قرضی رانندگی کرد. یک رقابت با دور تمرینی متفاوت است. اتومبیل شما قرار نیست که تنها یک بار مورد استفاده قرار بگیرد. شما قرار است که هر هفته تا نهایت توانش از آن استفاده کنید؛ ممکن است برخوردهایی داشته باشید و به قسمت‌هایی از آن ضربه وارد شود و بشکند. در نتیجه باید همیشه برای آماده سازی آن تلاش کنید.

مسابقات اتومبیل رانی

اگر یک راننده مسابقه هستید، بخش منطقی مغز را کنار گذاشته و به نتایج منطقی فکر نمی‌کنید و از لحاظ ذهنی هیچ حد و مرزی برای خود قائل نمی‌شوید. اگر از عهده هزینه‌ها می‌توانید برآیید، پس بهتر است به اولین باشگاه کارتینگ دم دستتان رجوع کنید و یاد بگیرید که چگونه سرعت بروید. سپس در یک سری مسابقات سطح پایین به عنوان تست شرکت کنید. بعد از آن به فکر اسپانسر باشید تا بتوانید به صورت حرفه‌ای این رشته ورزشی را دنبال کنید.

مسابقات فرمول یک

مسابقات اتومبیل رانی، رقابتی مبتنی بر مهارت‌های رانندگی است و بر اصل سرعت و دست ‌فرمان استوار است. این مسابقات به دو بخش تقسیم می شود:

  1. مسابقات داخل پیست: با تعداد دورهایی مشخص با زمان‌بندی از پیش تعیین شده برگزار می شود.
  2. مسابقات خارج پیست: اغلب با همان شرایط مسابقات داخل پیست ولی در مسیرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده، انجام می‌شود که این مسیرها می‌تواند از خیابان‌های عادی سطح شهرها تا مسیرهای صعب‌العبور در مناطق جنگلی یا بیابانی و کوهستانی باشد.

برای شرکت در مسابقات اتومبیل رانی ابتدا باید ملزوماتی را در نظر داشته باشید و با این پیش نیاز ها آشنا باشید

  • نقطه مرگ موتور
  • ماشینهای فرار
  • تمامی نکات بر اساس دهم ثانیه تعریف شده و در رالی تصمیم درست و دقت و سرعت عمل و حرف اول را میزند
  • بایستی توجه داشته باشید که در موارد گفته شده اگر حرفه ای نباشید حدود ۶۰% احتمال چپ شدن ماشینتان وجود دارد
  • تمامی موارد گفته شده فقط برای پست اتومبیل رانی است نه در خیابان و ایجاد مزاحمت برای مردم

توصیه مهم

  1. آگاه باشید که تنها با تمرین است که رانندگی شما کامل می‌شود. هیچکس با بازی کردن NFS راننده‌ی حرفه‌ای نشده است! مهم نیست که شما چقدر مهارت دارید.
  2. تا زمانیکه لازم نشده از آن استفاده نکنید. چیتا سریع‌ترین دونده‌ی روی زمین است، اما تا لازم نباشد، سریع نمی‌دود! مانورهای کوچکی به اتومبیل خود بدهید. شاید گاهی لازم باشد در هنگام تمرین در مکان‌های خلوت، دستی را بکشید و رفتار اتومبیل خود را زیر نظر بگیرید.

مسابقات اتومبیل رانی در ایران

مسابقات اتومبیل رانی در ایران به در دو شاخه کارتینگ و رالی برگزار می‌شود. تمام مسابقات حرفه‌ای در کشور، زیر نظر فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی ایران انجام می‌شود. فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی ایران در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی تاسیس شد و تا به امروز پیشرفت‌های قابل توجهی در خصوص ورزش اتومبیل‌رانی ایجاد کرده است . فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی ایران در سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی عضو سازمان بین‌المللی اتومبیل رانی (FIA) درآمد. در حال حاضر مسابقات اتومبیل رانی در ایران به چهار شکل سرعت (ریس)، رالی، مارپیچ (اسلالوم)، تپه نوردی (هیل کلایم) و امدادی برگزار می‌شود.

مسابقات اتومبیل رانی در ایران

اصطلاحات رایج در اتومبیل رانی

از آنجاییكه بعضی از اصطلاحات به كاررفته در نوشتارها برای همگان شناخته شده نیست و همچنین خیلی از افراد تصور درستی از بعضی اصطلاحات ندارند تصمیم گرفتیم تا در این قسمت به تعریف اسامی و اصطلاحاتی كه در مقوله اتومبیل به كار می رود بپردازیم.

(Under Steer) آندر استیر

که به معنای كم پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تبعیت نکرده و علیرغم زاویه چرخها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند. این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود.

(Start) استارت

خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند که كلیه شركت كنندگان در پشت آن قرارگرفته و با سبز شدن چراغ و یا علامت پرچمدار شروع به حرکت می کنند.

(Stress bar) استرس بار

به نوعی اتصالات بسیار مستحكم گفته می شود كه بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شكل اتاق و افزایش فاصله فنرها و برهم خوردن كمبر چرخها می گردد.

(Slalom) اسلالوم

نوعی مسابقه مارپیچ است كه به صورت تك نفره و در یك مسیر كه با مانعی همچون كله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاك موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آنهاست. به طوریكه مسیر در بهترین زمان و کمترین خطای ممكن طی شود.

(Slick) اسلیک

نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. این نوع لاستیک با گرم شدن چسبندگی فوق العاده ای پیدا می کند. همچنین به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس و لغزنده اصلاً کارایی ندارد.

(Over Steer) اور استیر

که به معنای زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر سر خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود. این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود.

(Spin) اسپین

چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی كه دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود كه به این حالت اسپین زدن گفته می شود.

(Profile) پروفایل

به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیك. هرچه این دیواره كوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند كرد. این دیواره در روی لاستیك به صورت درصدی از پهنای لاستیك بیان شده است.

(Polish) (پولیش)

عبارت است از تراشكاری بسیار ظریف سر سیلندر كه موجب كاهش حجم اتاقك انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراكم و بالتبع افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد. ناگفته نماند كه این كار بسیار حساس می باشد. بدین معنی كه دامنه این تراش به ۱ میلیمتر نمی رسد. چرا كه موجب بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به سر سیلندر و اجزای آن خواهد شد.

(Toe) تو

به زاویه افقی چرخها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود.چنانچه چرخها به سمت داخل متمایل باشند تو این (Toe in) و چنانچه این تمایل به سمت بیرون باشد تو آوت (Toe out)نامیده می شود.

(Tuning) تیونینگ

به مجموعه اقداماتی گفته می شود كه جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد كه :شامل موارد زیر می باشد.

اصطلاحات فرمول یک

(Body Tuning) بهینه سازی بدنه

این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، ركابها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزدون كیت آیرودینامیك شامل اسپویلر، زیر ركاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد كه موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینكه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می كند

  1. بهینه سازی سیستم تعلیق
  2. بهینه سازی سیستم فرمان
  3. بهینه سازی زیر بندی اتومبیل
  4. تقویت موتور و گیربكس

حجم موتور

به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود كه پیستونها در آن در حركتند و سوخت موجود در آن را متراكم می كنند که برابراست باV=۴*(r*r*۳.۱۴)*h
r=شعاع پیستون
h=كورس پیستون
و واحد آن سی سی یا سانتیمتر مكعب می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود.

به عنوان مثال حجم موتور اسمی پیكان ۱۶۰۰ سی سی و یا پژو ۴۰۵ با حجمهای ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی (ساخت داخل) می باشد كه نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.

(Drag) دراگ

مسابقه ای است كه در یك مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.

(Drift) دریفت

عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن را گویند. به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.این عمل در مورد اتومبیلهای دیفرانسیل جلو و عقب متفاوت بوده که در بخش آموزش به توضیح کامل در مورد آن پرداخته خواهد شد.

(Race) ریس

مسابقه ای كه در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان كمتر است.

(Race line) ریس لاین

خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممكن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر که ریس لاین را رعایت نمی کند پشت سر بگذارد.

(Center) سنتر

لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد.

فلاپ

به مجموعه ۴ تکه ای که گفته می شود که در قسمت پایین اتاق و سپرها نصب شده و موجب پایداری بیشتر اتومبیل در مقابل جریان شدید هوا می شود. که شامل دو عدد زیرسپری و دو عدد زیررکاب است.در بعضی مدلها زیر سپر با سپر یکی شده که آنرا سپرفلاپ نیز گویند.
نوعی از فلاپ نیز فقط جنبه تزئینی داشته که در قسمت پایین درهای خودرو نصب می گردد. بعضی مدلهای قدیمی مرسدس بنز دارای این نوع فلاپ می باشند. گاهی نیز چهار قطعه بچه گلگیر به این مجموعه اضافه شده و با رنگی متمایز برروی اتومبیل نصب می گردد که نمای خاصی به اتومبیل می دهد.

(Camber) كمبر

عبارت از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخها با راستای قائم می باشد. که چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد به آن کمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد کمبر منفی گفته می شود. کمبر مثبت را می بایست به سرعت اصلاح نمود چون همانطور که در تصویر می بینید خیلی راحت موجب واژگون شدن اتومبیل می شود.

(Cam Shaft) كم شافت

اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد. نصب كم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده كه به لحاظ استحكام بیشتر و همچنین بادامکهای بزرگتر موجب بهبود ورودی و خروجی موتور و در نتیجه کارایی بیشتر موتور می شود.

كورس پیستون

عبارت از فاصله نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد. که با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می کند.

مسابقات 24 ساعته

(Torque) گشتاور یا نیروی تورک

نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می كند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت.

(Lap) لپ

به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد یک دور یا لپ گفته می شود.

(Warm up) وارم آپ

پس از ورود اتومبیلهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایمگیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیکها، ترمزها و به طور کلی اماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه كلیه شركت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می نامند.

(Weber) وبر

نوعی كاربراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد كه تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد. اما از سوخت حداكثر استفاده را می كند.
استفاده از این نوع كاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیلها برای مسابقات بسیار رایج است.

(headers) هدرز

مانیفولد بهینه دود می باشد كه گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می كند و باعث كاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد.

منبع: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *