سلامت روان و شاد زیستن در زندگی

هر انسانی برای موفقیت در زندگی باید از دو بعد دارای سلامت باشد، بعد جسمانی و بعد روانی. اکثریت مردم در مورد سلامت جسم اطلاعات دارند چرا که عدم سلامت جسمی بدن دارای نشانه های خاص خود است که به پزشک مراجعه می شود و مشکل برطرف می شود. اما آیا در مورد سلامت روان هم مردم همینقدر اطلاعات دارند. ما در این مطلب از مجله اینترنتی کاج درخشان در مورد سلامت روان و شاد زیستن بحث خواهیم کرد.

اگر بخواهیم تعریفی سخت گیرانه برای روان سالم مطرح کنیم باید فردی را در نظر بگیریم که از هر نظر هیچ گونه مشکلی نداشته باشد و در شرایطی هم که در معرض استرس های گوناگون قرار می گیرد حتی به طور موقت، دچار مشکل نشود. بیشتر افراد در طول زندگی شان به نوعی با مشکلات سلامت روان مواجه می شوند و برخی نیز بیشتر یا شدیدتر این شرایط را تجربه می کنند.

سلامت روان و شاد زندگی کردن

بیشتر افراد در برخورد با مسایل روزمره زندگی، علاوه بر اینکه مشکلاتی با شدت های مختلف را تجربه می کنند، دچار استرس نیز می شوند. برخی از این مشکلات، زودگذر هستند و برخی نقشی ماندگارتر دارند. راهکارهای کوچک و عاداتی وجود دارند که با در نظر گرفتن و انجام آن ها می توان سلامت روان را بهبود بخشیده و شادتر زندگی کرد. این راهکارها و عادات مفید را می توان به آسانی در زندگی روزمره اعمال کرد. همچنین همین راهکارهای ساده تغییرات قابل توجهی در زندگی ایجاد می کنند.

خواندن این مطلب را هم توصیه میکنیم: “انگیزش و نقش آن در رویداد های روانی

روزنامه ایندیپندنت در یک مقاله جدید برخی از این عادات روزمره را معرفی کرده که سلامت روان را بهبود می دهند:

بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.

با اعتماد به نفس و استوار راه بروید: نتایج یک تحقیق نشان می دهد راه رفتن با اعتماد به نفس و مطمئن به گونه ای که سر به سمت پایین خمیده نباشد و شانه ها به سمت عقب باشند، می تواند حس خوبی را در فرد ایجاد کند. وقتی بدن در حالتی قرار می گیرد که شانه ها به سمت پایین خمیده و حالت قوز کرده باشند بیشتر احتمال دارد فرد روی موضوعات منفی تمرکز کند.

برای سلامت روان و شاد بودن چه کنیم؟

از ثبت تصاویر تمامی لحظات و موقعیت ها خودداری کنید: ممکن است تصور کنید ثبت تصاویر از تمامی لحظات باعث می شود شما آن ها را بیشتر به یاد بسپارید اما بررسی ها نشان می دهد این کار نتیجه عکس در روحیه فرد دارد.

ورزش کنید: ورزش کردن برای سه بار در هفته موجب می شود فرد 19 درصد کمتر احساس افسردگی داشته باشد. طبق مطالعه انجام شده در کالج دانشگاهی لندن افراد فعال کمتر افسرده می شوند و افراد افسرده کمتر فعال هستند و جنب و جوش دارند.

انجام کارها را به تعویق نیندازید: هر چه انجام کاری را به دلیل ترس از آن به تعویق اندازید تاثیر مخرب آن بیشتر می شود. با گوش دادن به موسیقی یا ورزش کردن استرس خود را کاهش داده تا بتوانید بهتر کار خود را به ثمر برسانید.

رابطه با افراد منفی را قطع کنید: داشتن رابطه با افرادی که شما را مدام تحقیر می کنند، باعث می شود حس عزت نفس فرد آسیب ببیند؛ در نتیجه فرد را مستعد اضطراب و افسردگی می کند. زمان هایی را تنها برای خود در نظر بگیرید و به انجام کارهای شخصی خود اختصاص دهید زیرا کمک می کند اضطراب و افسردگی از شما دور شود

زمانی را صرف خودتان کنید: تلاش برای شاد نگه داشتن تمامی اطرافیان باعث می شود فرد از خود غافل شود. زمان هایی را تنها برای خود در نظر بگیرید و به انجام کارهای شخصی خود اختصاص دهید زیرا کمک می کند اضطراب و افسردگی از شما دور شود.

از زمان استفاده از وسایل الکترونیکی بکاهید: تلفن های هوشمند، تبلت و لپ تاپ می تواند مغز را بیش از اندازه تحریک کند و بنابراین اگر ساعاتی را از آن ها دور نباشید، نمی توانید سلامت روان خود را حفظ کنید.

از انجام همزمان چند کار با هم خودداری کنید: خوردن نهار در کنار چک کردن ایمیل کار خطرناکی نیست اما انجام همزمان چند کار با هم نشان دهنده این است که فرد اضطراب دارد.

منبع: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *