زندگینامه هنری فورد ، مخترع و صنعتگر آمریکایی

هنری فورد یک صنعتگر آمریکایی، بنیانگذار شرکت فورد موتور و حامی توسعه روش خط مونتاژ در تولید انبوه بود. در این مطلب از مجله اینترنتی کاج درخشان می خواهیم زندگینامه هنری فورد را برای شما شرح دهیم.

مرور سریع بر حقایق زندگی هنری فورد

  • دلایل شهرت: صنعتگر آمریکایی، بنیانگذار شرکت فورد موتور.
  • تولد: ۳۰ جولای سال ۱۸۶۳، دیربورن میشیگان.
  • والدین: ماری لیتوگوت آهرن فورد (۱۸۳۹-۱۸۷۶) و ویلیام فورد (۱۸۲۶-۱۹۰۵).
  • مرگ: ۷ آوریل ۱۹۴۷، دیربورن میشیگان.
  • تحصیلات: تا کلاس ششم در مدرسه اسکات ستلمنت در دیربورن، شاگرد مغازه مکانیکی، دانشجوی رشته تجارت در دانشگاه کسب و کار برایانت و استراتن در دیترویت.
  • مقالات منتشر شده: “زندگی و کار من”
  • نامزد: کلارا جان برایانت (۱۸۸۸-۱۹۴۷)
  • فرزند: ادسل (۶ نوامبر ۱۸۹۳، ۲۶ می ۱۹۴۳)

سال­‌های اولیه‌­ زندگی

هنری فورد در ۳۰ ژوئیه سال ۱۸۶۳ متولد شد. مادر وی مری لیتوگوت آرن و پدر وی ویلیام فورد بودند. ویلیام (۱۹۰۶-۱۸۲۶) یک مهاجر ایرلندی بود که در Clonakilty در Cork County متولد شد و در زمان قحطی بزرگ ایرلند با دو پوند که قرض گرفته بود و مجموعه­ای از ابزار نجاری، فرار کرد. او در دیترویت، جایی که تعدادی از عموهایش زندگی می‌کردند، مستقر شد. مادرش مری لیتوگوت آهرن (۱۸۶۱-۱۸۷۶) در حالی که تنها سه سال داشت، به همراه سه برادرش یتیم بودند؛ ماری توسط یک زن و شوهر به نام مارگارت و پاتریک ارن به فرزندگی گرفته شد. او و ویلیام در تاریخ ۲۱ آوریل ۱۸۶۱ ازدواج کردند: دارایی مری ۹۰ هکتار زمین بود که پس از ازدواج، مزرعه بزرگ آن‌ها به ۲۵۰ هکتار می‌رسید. هنری پس از گذشت مدت زمانی متولد شد؛ آن‌ها یکی از مهم­ترین و ثروتمندترین خانواده‌­های دیربورن بودند. “زندگینامه هنری فورد”

تحصیلات

هنری شش مقطع تحصیلی خود را در دو مدرسه، یکی مدرسه Scottish Settlement و دیگری مدرسه Miller، گذراند. وی پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۸۷۶، روی مزرعه پدرش شروع به‌کار کرد، اما پس از برداشت محصول در سال ۱۸۷۸، به طور ناگهانی آنجا را ترک کرده و بدون اجازه به دیترویت رفت و در آنجا با عمه­اش ربکا زندگی کرد. او در کارخانه خودروسازی میشیگان شروع به‌کار کرد اما پس از شش روز اخراج شده و مجبور به بازگشت به خانه شد. ویلیام در سال ۱۸۷۹ هنری را برای کارآموزی به فروشگاه­های James Flower و Brothers Machine در دیترویت فرستاد. وی به مدت ۹ ماه در آنجا به سر برده و سپس جهت کار به شرکت Detroit Dry Dock که در عرصه کشتی‌های آهنی و فولاد اسیدی پیشگام بود، رفت. هیچ کدام از این شغل­ها برای وی به اندازه­ای که بتواند اجاره‌اش را پرداخت کند، درآمد نداشت، از این رو با یک جواهرساز به صورت شبانه مشغول به‌کار شد. کار وی در آنجا تمیز کردن و تعمیر ساعت­ها بود.

زندگینامه هنری فورد صنعت گر آمریکایی

هنری فورد در سال ۱۸۸۲ به مزرعه بازگشت. وی در آنجا با یک ماشین بخار کوچک قابل حمل یعنی موتور کشاورزی Westinghouse برای یکی از همسایه­ها کار ­می‌کرد. او در این کار بسیار ماهرانه عمل کرده و در طول تابستان سال‌های ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۴ توسط این شرکت استخدام شد تا موتورهای ساخته و فروخته شده در میشیگان و شمال اوهایو را به‌کار انداخته و یا تعمیر کند. “زندگینامه هنری فورد”

ازدواج و برنامه ­های آینده

در دسامبر ۱۸۸۵، فورد با کلارا جین برایان (۱۹۵۰-۱۸۶۶) در یک شب سال نو میلادی ملاقات کرد و در ۱۱ آوریل ۱۸۸۸ با وی ازدواج کرد. فورد همچنان به‌کار خود در مزرعه­ای که پدرش به وسعت یک جریب به وی داده بود، ادامه داد؛ اما در قلب و در ذهنش به وضوح به تجارت می­اندیشید. هنری فورد در زمستان ۱۸۹۰-۱۸۸۸، در دانشگاه کسب و کار برایان و استراتون در دیترویت ثبت نام کرد. وی در آنجا در زمینه­هایی چون خوشنویسی، حسابداری، طراحی مکانیکی و شیوه‌های کسب و کار مورد آموزش قرار گرفت. در اوائل دهه ۱۸۹۰، فورد متوجه شد که می­تواند یک کالسکه بدون اسب را تولید کند اما به اندازه کافی درباره نیروی برق اطلاعات نداشت؛ از این رو در سپتامبر سال ۱۸۹۱، کاری را با شرکت Edison Illuminating در دیترویت آغاز کرد. فورد پس از تولد تنها فرزندش ادلس در تاریخ ۶ نوامبر ۱۸۹۳، به عنوان یک مهندس ارشد ارتقا یافت. در سال ۱۸۹۶، ادیسون نخستین کالسکه بدون اسباب خود را ساخته و آن را quadricyle نامید. او آن را به منظور تامین هزینه­های کار روی یک مدل بهبود یافته که یک واگن تحویلی بود، فروخت. در تاریخ ۱۷ آوریل ۱۸۹۷، فورد برای ثبت اختراع یک کاربراتور، درخواست کرد و در ۵ آگوست ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی دیترویت تشکیل­ داده شد. ده روز پس از آن، فورد شرکت Edison Illuminating را ترک کرد و در ۱۲ ژانویه سال ۱۹۰۰، شرکت خودروسازی دیترویت، این واگن را به عنوان اولین خودروی تجاری خود که توسط هنری فورد طراحی شده بود، عرضه کرد.

مباحثه

متاسفانه شواهد فراوانی وجود دارد که فورد یک انسان متعصب بوده و نوشته‌هایش شامل چندین اظهارنظر در مورد برتری سفیدپوستان است. Quartz مقاله‌­ای را به چاپ رسانیده است که در آن بیان می­دارد که اگرچه او کارمندان سیاه پوستی نیز استخدام کرده و به آن­ها حقوقی برابر با سفیدپوستان می داد، اما وی نگران این بود که او و دیگران کارمندانش تحت تاثیر شیاطین پنهان در موسیقی جاز قرار گیرند و از این رو پیشنهاد می­کرد که کارمندان سفید پوستش زمانی را به رقص محلی آمریکایی بگذرانند.

شرکت فورد موتور

فورد شرکت “فورد موتور” را در سال ۱۹۰۳ به تصویب رساند و اعلام کرد: من ماشینی را برای عموم مرد تولید خواهم کرد.

در اکتبر ۱۹۰۸، او این کار را با ساخت مدل T انجام داد. قیمت اولیه این اتومبیل ۹۵۰ دلار بود که در طول ۱۹ سال تولید آن، به ۲۸۰ دلار کاهش یافت. تقریبا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ عدد از این خودرو تنها در ایالات متحده فروخته شد. مدل T آغازگر عصر اتومبیل است. نوآوری فورد، خودرویی بود که از یک خودوری لوکس که تنها ثروتمندان قابلیت خرید آن را داشتند، به خودرویی مورد استفاده توسط مردم عادی تبدیل شده بود؛ به گونه­ای که این مردم عادی خود می­توانستند خودرو را نگهداری و تعمیر کنند. “زندگینامه هنری فورد”

شرکت فورد و هنری فورد

اگرچه برخلاف برخی گزارش‌ها فورد خط مونتاژ را اختراع نکرد، ولی از آن برای تحقق فرآیندهای تولید در ایالات متحده آمریکا استفاده کرد. تا سال ۱۹۱۴، کارخانه وی در میشیگان از تکنیک‌های تولید نوآورانه استفاده کرد تا در هر ۹۳ دقیقه یک شاسی کامل را تولید کند. این یک پیشرفت فوق العاده نسبت به زمان تولید قبلی یعنی ۷۲۸ دقیقه بود. فورد با استفاده از یک خط مونتاژ دائما در حال حرکت، تقسیم کار بین کارگران و هماهنگی دقیق عملیات، سود فراوانی را در تولید و حتی در سلامتی شخصی خود کسب کرد. در سال ۱۹۱۴، فورد شروع به پرداخت ۵ دلار در روز به کارمندان خود کرد؛ این دستمزد تقریبا دو برابر دستمزد ارائه شده توسط سایر تولیدکنندگان بود. او روز کاری را از ۹ ساعت به ۸ ساعت کاهش داد تا کارخانه را به صورت سه شیفت کاری در بیاورد. در نهایت تکنیک‌های تولید انبوه فورد منجر به ساخت یک مدل T در هر ۲۴ ثانیه شد. نوآوری‌های فورد، او را به یک فرد مشهور بین‌المللی تبدیل کرد. در ۲۷ ماه مه سال ۱۹۲۷، تولید مدل Ford T به پایان رسید. “زندگینامه هنری فورد”

میراث و مرگ

فورد یک تاجر زیرک بود. در سال ۱۹۱۹ او از شیکاگو تریبون به خاطر تهمتی که در یکی از مقاله­های آن به وی زده بودند، شکایت کرد. در این مقاله فورد را “آنارشیست” و “ایده آلیست نادان” نامیده بودند. او بارها زندگی­نامه خود را نوشت که اولین آن در سال ۱۹۲۲ بود. وی همچنین تامین مخارج بازسازی یک شهر روستایی با نام Greenfield Village که عمدتا به قصد توریست‌پذیری و معرفی زندگی و کار وی بود را عهده­دار شد. فورد همچنان به نوآوری­های خود ادامه داد. در سال ۱۹۳۲، هنری فورد آخرین پیروزی مهندسی خود را معرفی کرد: “en block” یا یک قطعه موتور V-8؛ و در ۱۳ ژانویه سال ۱۹۴۲، یک خودروی با بدنه­ پلاستیکی با ۳۰ درصد وزن کمتر از اتومبیل‌های فلزی را به ثبت رساند. مدل مقرون به‌صرفه T جامعه آمریکا را به شدت تغییر داد؛ همچنان که بیشتر آمریکایی‌ها صاحب اتومبیل شدند، الگوهای شهری تغییر یافتند. ایالات متحده آمریکا شاهد رشد حومه­ها، ایجاد یک سیستم بزرگراه ملی و جمعیتی بود که در هر زمان امکان رفتن به هر جایی را داشتند. فورد بسیاری از این تغییرات را در طول عمر خود شاهد بوده است. هنری فورد در چند سال آخر زندگی خود کم فعالیت­تر شده و در نهایت در ۷ آوریل ۱۹۴۷ در خانه خود در دیربورن جان سپرد.

منبع: thoughtco

گردآوری و ترجمه: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *