رژیم گروه خونی و همه چیزهایی که در مورد آن باید بدانید

رژیم گروه خون در بیست سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. طرفداران این رژیم اعتقاد دارند که گروه خونی مشخص کننده نوع غذای مناسب برای سلامت هر فرد است. افراد بسیاری در جهان از این رژیم استفاده می‌کنند و معتقد هستند که این رژیم زندگی‌ شان را متحول کرده است. در این مطلب درباره رژیم گروه خون ، خوراکی‌ها و رژیم غذایی مناسب هر گروه خونی اطلاعاتی به شما ارائه خواهیم داد .

یک متخصص و پزشک طب سنتی به نام دکتر پیتر دی‌آدامو (Dr. Peter D’Adamo) در سال ۱۹۹۶ رژیم گروه خونی را ارائه کرد . کتاب او تحت عنوان «براساس گروه خون خود تغذیه کنید» (Eat Right 4 Your Type) به طرزی شکل بسیار خوبی موفق بود. این کتاب در آن زمان پرفروش‌ترین کتاب شناخته شد و میلیون‌ها نسخه از آن فروش رفت و امروزه هم جزو کتاب‌های محبوب شناخته می‌شود. او در این کتاب بیان می‌کند که رژیم غذایی مناسب برای هر شخص به گروه خونی ABO در آن شخص بستگی دارد. طبق گفته‌ی او هر نوع گروه خونی بیانگر ویژگی ژنتیکی اجداد ماست که رژیم غذایی لازم برای رشد شخص را هم شامل می‌شود.

خوراکی‌ها و رژیم غذایی مناسب هر گروه خونی

گروه خونی آ (A): دکتر آدامو این گروه خونی را گروه کشاورزان نامگذاری کرده است . افرادی که گروه خونی a را دارند باید از رژیم‌های غنی از گیاهان تغذیه کنند و گوشت قرمز را به‌طور کامل کنار بگذارند. این رژیم شباهت زیادی به گیاه خواران دارد.

گروه خونی ب (B): دکتر آدامو این گروه را چادرنشین نامگذاری کرده است . افراد دارای گروه خونی ب هم از گیاه و هم گوشت (به‌ جز مرغ) می توانند تغذیه کنند، و می‌تواند کمی از لبنیات استفاده کنند. اما باید از مصرف گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی و چند غذای دیگر پرهیز کنند .

گروه خونی آ.ب (AB): دکتر آدامو این گروه خون را گروه معما نام گذاری کرده و معتقد است که خصوصیاتی بین گروه خونی A و B دارند. این گروه خونی می‌توانند از غذاهای دریایی، توفو(خمیر سویا)، لبنیات، لوبیا و غلات تغذیه کنند. این گروه نمی‌تواند از لوبیای قرمز، ذرت، گوشت گاو و مرغ استفاده کند.

گروه خونی اُ (O): دکتر آدامو این گروه خونی را گروه شکارچیان نامگذاری کرده است . این گروه خونی به رژیم‌های غنی از پروتئین که بیشتر در گوشت، ماهی، مرغ، میوه‌ها و سبزیجات خاص وجود دارد نیاز دارند و باید میزان غلات، حبوبات و لبنیات را کم و محدود کنند. این نوع رژیم شباهت بالایی به رژیم پالئو (رژیم غذایی سرخ‌پوشان قدیمی) دارد.

این طور به نظر می‌رسد که تمام این رژیم‌های غذایی فارغ از نوع گروه خونی برای بیشتر افراد مناسب باشند. هر 4 نوع رژیم شامل غذاهای سالم و طبیعی با ارزش غذایی بالا است و غذاهای فراوری‌شده موجود در رژیم‌های غربی در آن موجود نیست. بنابراین اگر با استفاده از هر کدام از این رژیم‌ها سلامتی‌تان بهبود یافت لزوما به این معنی نیست که این رژیم با گروه خونی شما ارتباط داشته است. ممکن است یکی از دلایل بهبود سلامتی شما این باشد که نسبت به قبل از وعده های غذایی سالم‌تری استفاده کردید.

لِکتین‌ ها فصل اشتراک بین رژیم غذایی و گروه خونی

فرضیه‌ی اصلی رژیم گروه خونی بر اساس پروتئینی به نام لکتین است. لکتین‌ها‌ یک دسته ی متنوع از پروتئین‌هاست که می‌تواند به مولکول‌های قند متصل شوند. این مواد به‌عنوان ضد مغذی (anti nutrients) به حساب می آیند و می‌توانند روی پوشش های روده اثرات بدی داشته باشند.

براساس نظریه‌ رژیم گروه خونی، لکتین‌های مختلفی در رژیم‌های غذایی وجود دارد که انواع گروه خونی ABO را هدف قرار می‌دهد. این‌طور گفته می‌شود که مصرف لکتین‌های اشتباه سبب آگلوتینه شدن سلول‌های قرمز خون می‌شود.

اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار ناچیزی از لکتین در حبوباتِ خامِ پخته‌نشده می‌تواند در یک گروه‌ خونی خاص فعالیت آگلوتینه شدن را ایجاد کند. به‌عنوان مثال باقلایِ خام احتمال دارد با گلبول‌های قرمز در افراد دارای گروه خونی آ واکنش دهد. بااین‌ همه به‌نظر می‌رسد ، لکتین‌های چسبنده با تمام گروه‌های خونی ABO واکنش نشان می‌دهند.

لکتین موجود در رژیم‌های غذایی، به استثنای چند نوع حبوبات خام، منحصر به گروه خونی خاصی نیست. از‌آنجایی‌که بیشتر حبوبات‌ها قبل از مصرف در آب خیس می‌خورد و پخته می‌شود لکتین‌های مضر آنها از بین می‌رود.

منبع: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *