رژیم کالری و تعادل کالری در رژیم غذایی

خیلی از ما شده که برای مدت طولانی رژیم های سنگینی گرفته و یا به باشگاه می رویم ولی تغییری در وزن خود نمی بینم و حتی شاید از هدف گذاری خود دور تر شویم و چربی بیشتری در بدن خود مشاهده کنیم، یا بیش از حد لاغر شویم اما سوال اینجا است چرا این اتفاق می افتد و چرا ما به هدف خود نمی رسیم؟ پاسخ این سوالات را در این مطلب یعنی رژیم کالری خواهید یافت.

رژیم کالری مثبت و منفی

زمانی که فرد میزان کالری که سوزانده در روز بیشتر از کالری باشد که مصرف کرده رژیم کالری منفی است .
زمانی که فرد کالری که مصرف کرده بیشتر از کالری که سوزانده است باشد رژیم کالری مثبت است .
کالری های سوزانده شده شامل موارد گسترده ای میشود از جمله میزان پیاده روی میزان ورزش میزان خواب و… که با استفاده از نرم افزار ها موجود می توانید هم کالری مصرفی و هم کالری سوزانده شده خود را حساب کنید .

رژیمی برای کم کردن کالری

پاسخ سوال های اولیه مطلب با توجه به توضیحات فوق در رژیم غذایی ما فعالیت های روزانه و میزان ورزش کردن ما است به طور مثال فردی که میخواهد وزن اضافه کند و به باشگاه بدنسازی میرود روزانه ساعت ها وزنه میزند و مکمل های بسیاری مصرف میکند، و روزانه سه بار غذا میخورد و در نهایت هیچ تغییری در وزن خود مشاهده می کند و پس از مراجعه به پزشک و چکاب می بیند که بدن اون دچار مشکلات بسیاری مانند کمبود ویتامین ها و مشکلات کبد و کلیه اما پاسخ در این است، که هر فرد بسته به نیاز بدن، سابقه تمرینی و هدف خود باید دارای رژیم غذایی مناسب و تمرین معقول باشد فردی که در مثال بیان کردیم بنا به چند دلیل وزن نمیگیرد، اول از همه او بیشتر از آن چیزی که خورده است را سوزانده است یا بهتر بگوییم رژیم او کالری منفی است در حالتی که باید رژیم غذایی افراد با هدف افزایش وزن کالری مثبت باشد یعنی بیشتر از آن چیزی که سوزانده اند غذا بخورند و این حرف باور غلط شکل گرفته در ذهن ها را که با تمرین بیشتر فرد توده عضلانی بیشتری می گردد را نقض میکند چون هر روز برای چند ساعت ورزش کرده و فقط سه وعده غذایی استفاده کرده و مکمل را جایگزین وعده های غذایی سالم کرده است، وی مثالی دیگر فردی میگوید من ساعت ها چیزی نمیخورم ولی بدنم چربی خود را از دست میدهد و من وزنم تغییر نمیکند حتی با وجود تمرینات هوازی باید گفت دلیل این وزن کم نکردن در این است که بدن انسان بعد از هشت ساعت دریافت نکردن کالری وارد حالت ذخیره سازی انرژی میشود و بدن چیزی نمیسوازند،بلکه فقط فرد به خود برای مدت طولانی گشنگی داده که زیان های آن هم بسیار زیاد است اما فرد با وزن بالا در صورت تمایل برای کم کردن وزن باید رژیم غذایی معقولی داشته باشد با کالری کمتر از کالری ورودی روزانه به طوری که بدن به صورت مداوم تغذیه شود اما به صورت کنترل شده . اما عده ای دیگر هستن که به صورت ژنتیکی دارای سوخت و ساز بالایی هستن و هرچه قدر هم کالری بالایی مصرف میکنند چربی می گیرند یا به بیان دیگر درصد چربی پایینی دارند به صورت ذاتی اما این افراد برای افزایش وزن بهتر است از مواد غذایی دارای قند مفید مانند میوه ها و خرما کشمش استفاده کنند . اما عده ای دیگر نیز هستند که به اصطلاح خودشان حتی آب هم که میخورند چاق میشوند این افراد بهتر است از غذاهای با کالری پایین و حجم بالا استفاده کنند مانند کاهو، کلم ، خیار،کلم بروکلی و…

منبع: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *