رشد از نظر فروید

فروید معتقد است رشد شخصیت از ابتدای تولد آغاز میشود در حدود 5_6 سالگی بیشترین اهمیت را پیدا میکند و این روش در حدود 14 سالگی کامل میشود. در طی این دوران رشد، انرژی لیبیدو در مراحل مختلف در نقاط مختلف بدن کودک تمرکز پیدا میکند و بر همین اساس لذت کودک در هر یک از مراحل متمرکز بر ناحیه ای از بدن او است. فروید دوره های رشد را به سه دوره تقسیم کرد که آنها را توضیح خواهیم داد.

رشد روانی جنسی از نظر فروید

الف)دوره کودکی :

از تولد تا شش سالگی ادامه دارد و خود به سه مرحله زیر تقسیم میشود :

  1. مرحله دهانی: که از تولد تا هجده ماهگی را شامل میشود در این مرحله، تمرکز انرژی لذت بخش در لب ها و دهان کودک است. نوزاد وقتی دچار گرسنگی می شود با مکیدن پستان مادر یا پستانک بطری شیر احساس لذت میکند. در این مرحله اعمال و رفتار کودک به طور عمده تابع اصل لذت است یعنی جستجو لذت و گریز از درد تنها هدف زندگی او است. از ویژگی های دیگر این دوره وابستگی شدید به مادر و احساس اتکا به دیگران است.
  2. مرحله مقعدی: این مرحله از هجده ماهگی تا چهار سالگی را شامل میشود در این مرحله دفع مواد زاید جنبه لذت بخش پیدا میکند و در نتیجه آن منطقه لذت بخش به ناحیه مقعد منتقل میشود. در این مرحله، کودک علاوه بر دفع، از نگهداشتن مدفوع نیز لذت میبرد. از خصوصیات روانی این مرحله یکی این است که اگر کودک عمل دفع را در زمان و مکان نامناسب انجام دهد و از سوی مادر مورد عتاب و سرزنش قرار گیرد آدمی لجوج،تند خو،بی شرم و خرابکار از کار در آید. برعکس اگر برخورد مادر با این عمل ملایم و توام با مهربانی باشد، این عمل از دید او اهمیت فراوان پیدا میکند و همین اندیشه میتواند در او منشا سازندگی و خلاقیت گردد.
  3. مرحله تناسلی: شامل سنین چهار تا شش سالگی است در این مرحله ناحیه لذت بخش بخ اعصاب تناسلی منتقل میشود و در صورت عادی بودن شخصیت برای همیشه در آنجا باقی میماند. علاقه کودک به دیگران بیشتر به خاطر لذت تماس است . کودک همچنین از لمس آلت تناسلی خود لذت می برد و آن را از نظر احساس لذت از نقاط دیگر بدن حساس تر میاد و به همراه این لذت بردن تصورات و خیال بافی هایی میکند که موجب تمایل اپ نسبت به افراد خانواده و ظهور عقده ادیپ در پسران و عقده الکترا در دختران میشود . این عقده ها در اواخر این دوره حل میشود و کودک به مرحله بعدی گام میگذارد.

ب)دوره پنهانی یا کمون:

این دوره از این جهت نهفتگی نامگذاری شده است که طی آن امیال و خواسته های جنسی و پرخاشگرانه کودک فروکش کرده و پنهان میشود . در مقابل رشد هوش،اخلاقی و اجتماعی کودک توسط بیشتر میاد .این دوره برای تعلیم و تربیت کودکان مناسب است و وی میتواند به یادگیری مطالب و مهارت های تازه از قبیل خواندن و نوشتن و آموختن آداب و رسوم و اخلاق اجتماعی نائل آید.

ج)دوره جنسی یا شهری:

این دوره که معمولا از سنین 12_14 سالگی آغاز می شود با افزایش ترشح و فعالیت غدد داخلی مشخص می شود و همین ترشحات سبب ظهور خصوصیات ثانویه جنسی در نوجوانان میشود. واضح است که کامل شدن رشد روانی جنسی مستلزم آن است که این دوره به تطابق مطلوب جنسی یا جنس مخالف منتهی شود . در این دوره خواهش های جنسی که ناشی از نهاد است. شدت ویژه پیدا میکنند و این تمایلات نخست جنبه خودشیفتگی دارد بعد گرایش به همجنس دوستی پیدا میشود و بالاخره به تمایل به جنس مخالف تبدیل میشود . رسیدن به تمایل به جنس مخالف نشانه کمال رشد روانی جنسی است و در عین حال علامت کامل شدن شخصیت فرد است.

منبع: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *