برجسته شدن رگ های بدن و روش های آن

بدنسازها عضلات بازوی خود با رگ های برجسته را به نمایش می‌گذارند و خیلی‌ها نیز این ویژگی را یک امتیاز چشمگیر می‌دانند. برجسته شدن رگ به نام واسکولاریتی شناخته می‌شوند، یعنی شرایطی که عروق خونی به وضوح از روی پوست قابل دیدن باشند و این شرایط زمانی روی می‌دهد که چربی بدن به میزان زیادی کاهش یافته است و پوست نازک شده تا رگ ها بر روی عضله مشخص باشند.

علت برجسته شدن رگ های بدن چیست؟

بازوهای شما هم زمانی که ورزش می‌کنید و هم زمانی که تحرکی ندارید، ممکن است برجسته دیده شوند. بیرون زدگی رگها در عضلات شما می‌تواند نتیجه‌ی درصد کم چربی بدن و تراکم بالای توده‌ی عضلانی‌تان باشد، اما فیتنس تنها ملاک نیست.

افزایش فشار خون

وقتی شما ورزش می‌کنید، فشار خونتان بالا می‌رود تا نیاز عضلاتتان به خون بیشتر تامین شود. این اتفاق باعث می‌شود رگ های شما گشاد شده و تفکیک شده‌تر دیده شوند، خصوصا حین فعالیت‌های پُرشدت‌تر. اگر فشار خون‌ بالا و کنترل نشده دارید، هنگام بلند کردن وزنه یا ورزش کردن باید احتیاط کنید.

بالا بودن سطح استرس

برجسته بودن رگهای بازو می‌تواند علامت این باشد که بدن شما به دلیل روتین فیتنس یا روزانه‌تان تحت استرس است. افزایش سطح استرس می‌تواند سبب بیرون زدن رگها شود چون در این شرایط، میزان هورمون کورتیزول بالاست. هورمون دیگری به نام آلدوسترون نیز می‌تواند سبب احتباس آب و سدیم همراه با فشار خون بالا شود. نتیجه‌ی این شرایط نیز تورم رگها خواهد بود.

ژنتیک و سن

برخی از افراد به طور طبیعی دارای پوستی بسیار شفاف هستند که باعث می‌شود رگهای‌شان قابل مشاهده‌تر باشد، خصوصا اگر تمرین و ورزش کنند. عده‌ای نیز به طور طبیعی، رگهای بزرگ‌تری دارند که اگر ورزش کنند، بزرگ‌تر و چشمگیرتر هم می‌شود. در افراد سنین بالا نیز ممکن است رگها چشمگیرتر باشند، زیرا رگها به دلیل ضعیف شدن دریچه‌ی قلب و ضمنا نازک شدن پوست و از دست دادن کشسانی خود، بزرگ‌تر می‌شوند.

کاهش سدیم بدن

سدیم باعث با احتباس آب در بدن همراه است، یعنی پوست حالت پف کرده پیدا خواهد می‌کند و همین باعث خواهد شد رگ های بدن به‌خوبی‌ دیده نشوند. پس برای کاهش دریافت سدیم از مصرف فست فود و غذا‌های فرآوری‌شده دوری کنید و همچنین روی مصرف نمک نیز کنترل داشته باشید.

افزایش مصرف آب و کاهش مصرف کربوهیدرات

افزایش مصرف آب در کاهش احتباس آب بدن و نمایان شدن رگ ها نیز موثر است، پس کم مصرف کردن آب ممکن است باعث شود شما به برجستگی رگ ها نرسید؛ همچنین کاهش مصرف کربوهیدرات نیز با کاهش آب بدن همراه است، منظور همان احتباس آب است. البته این مورد به صورت همیشگی توصیه نمی‌شود مگر اینکه زیر نظر مربی یا متخصص تغذیه، رژیم کم کربوهیدرات را با اهداف خاص دنبال کنید. “برجسته شدن رگ”

چگونه رگ های بدن را برجسته کنیم؟

اگر می‌خواهید رگهای بازوهای‌تان برجسته‌تر دیده شوند، راه‌هایی وجود دارد که کمک‌تان می‌کند رگهای‌تان را تفکیک کنید. شما باید به شیوه‌ای درست توده‌ی عضلانی‌تان را بیشتر کنید، چربی‌ها را آب کنید و با تمرینات و ورزش‌های هوازی، پمپاژ خون‌تان را افزایش دهید.

افزایش توده عضلانی

تمرینات بدنسازی پُرشدت باعث می‌شوند عضلاتتان بزرگ شوند. در نتیجه، رگهایتان به سمت سطح پوستتان حرکت کرده و برآمده‌تر به چشم می‌آیند. برای ساختن عضله باید تمرینات قدرتی با تکرارهای زیاد، وزنه‌های سنگین و دوره‌های کوتاهی از استراحت بین ست ها انجام دهید. تمرکزتان را روی تمریناتی بگذارید که عضلات دو سر و سه سر بازو و عضلات ساعدتان را تقویت می‌کنند. برای افزایش واسکولاریتی باید حرکات فراوانی را انجام دهید که مجبورتان می‌کنند وزنه‌ را بالاتر از سرتان ببرید.

کاهش چربی بدن

اگر چربی کمتری زیر پوست‌تان که روی عضلات‌تان را پوشانده داشته باشید، رگهای‌تان برجسته‌تر دیده خواهند شد. با انجام تمرینات هوازی و کمتر کردن مصرف کالری و از دست دادن چربی اضافی بدن‌تان، از چربی کلی بدن‌تان کم کنید. پایین بودن درصد چربی بدن به شما اجازه می‌دهد چربی زیر پوستی‌تان را آب کنید و در نتیجه رگهای‌تان بیشتر و برآٔمده‌تر دیده شوند. “برجسته شدن رگ”

تمرینات هوازی

گنجاندن تمرینات هوازی یا اینتروال متعدد در روتین تمرینات به شما کمک می‌کند قوی‌تر شوید، وزن اضافی‌تان را کم کنید و جریان خون را در تمام بدن‌تان بهبود بدهید. همه‌ی اینها می‌توانند رگهای بازوهای‌تان را برجسته کنند. علاوه بر انجام تمرینات طولانی‌ مدت‌تر، شما باید در طول روز فعال و پُرتحرک باشید، حتی اگر به شکل دوره‌های انفجاری کوتاه مدت باشد. هدف‌تان را روی دست کم ۵ تا ۱۰ دقیقه فعالیت در هر یک ساعت بگذارید، حتی اگر باقی ساعات را می‌نشینید.

رژیم غذایی

شما باید رژیم غذایی در پیش بگیرید که به شما اجازه می‌دهد با حفظ روند کسر کالری و خوردن مقدار زیادی غذاهای عضله ساز، از شر اضافه وزن‌تان خلاص شوید.

  • گوشت‌هایی مانند بوقلمون، سینه مرغ و گوساله کم چربی
  • محصولات لبنی مانند ماست یونانی، پنیر کاتج و شیر
  • بنشن و حبوبات مانند سویا، نخود آبگوشتی و نخود سبز
  • نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن نیز می‌تواند بر واسکولاریتی اثر بگذارد، بنابراین زیاد آب و نوشیدنی‌های سالم و طبیعی بنوشید مانند کامبوجا، دمنوش‌های گیاهی و آب نارگیل.

برجسته شدن رگ ها در بدنسازی

تمرین مقاومتی با محدودیت جریان خون (BFRT)

برای انجام تمرینات مقاومتی با محدودیت جریان خون حین بدنسازی، باید از باندها یا دستبندهایی استفاده کنید که به عروق شما فشار بیشتری وارد کرده و اجازه نمی‌دهند خون از دست‌های‌تان به سمت قلب برگردد. BFRT یا تمرینات کاتسو، واسکولاریتی را افزایش داده و به شما این امکان را می‌دهد تا با وزنه‌ها و مقاومت‌های کمتر، به قدرت بیشتری دست پیدا کنید. این شیوه‌ی تمرینی به شما اجازه می‌دهد تکرارهای بیشتری انجام دهید. در صورت امکان با یک مربی یا کسی که در BFRT مهارت دارد تمرین کنید، زیرا انجام نادرست این تمرینات می‌تواند منجر به آسیب عصب یا رگها شود. اگر یک مبتدی هستید، سن‌تان بالاست یا هر گونه مشکلی در فشار خون یا سلامتی قلب‌تان دارید از شیوه‌ی BFRT استفاده نکنید.

آیا ممکن است رگ های بیرون زده و برجسته علامتی خطرناک باشند؟

رگهای برجسته همیشه هم شاخص مثبتی از فیتنس نیستند. فشار خون بالا و استرس هم می‌تواند علت این پدیده باشد. در تمرینات ورزشی بیش از ظرفیت و محدودیت خود به خودتان فشار نیاورید چون این کار می‌تواند سبب آسیب شده و عوارضی را بدتر یا ایجاد نماید. به بدن‌تان گوش دهید تا بهتر متوجه شوید تمرینات خود را چگونه باید پیش ببرید و تمرکزتان روی معیارهای بیرون نباشد. اگر تازه کار هستید یا سابقه‌ی آسیب یا بیماری خاصی دارید که ورزش می‌تواند روی آن اثر بگذارد، قبل از شروع هر روتین تمرینی جدیدی با پزشک‌‌تان مشورت کنید.

منبع: مجله اینترنتی کاج درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *